2020. Després d’un llarg silenci, un any a recordar
Dia 14 de març del 2020 esclatava la crisi causada pel coronavirus a tot el planeta, un fet que va obligar les autoritats a prendre mesures històriques, de les quals el confinament va ser segurament la més impactant. La pandèmia va marcar, indubtablement, un abans i un després a les nostres vides, tal com s’ha repetit infinites vegades. Aquell 14 de març del 2020 el món sencer assistia a un desastre sense precedents per l’extensió de la infecció i la rapidesa de la seva difusió. La crisi sanitària que se’n va derivar saturava els hospitals i mantenia unes xifres de morts diaris aclaparadors. Enguany es compleix un lustre des de la declaració de l’estat d’alarma a tot el país i hi ha una part important de la població que amb prou feines segueix sense ser conscient d’allò que vàrem viure.
Després de la tempesta va arribar una calma suau amb l’inici de l’estiu i, encara que el món semblava diferent, la veritat és que no havia canviat gaire. Això sí, milers de vides s’havien perdut pel camí i una infinitat de conseqüències psicològiques tenallaven la ment humana.
Els mesos posteriors al confinament molta gent va ignorar completament les exigències sanitàries —tot i que no sempre per elecció, sinó moltes vegades per necessitats econòmiques i d’altres tipus—, cosa que va facilitar la difusió de noves soques i les noves onades de la infecció, i que es varen replicar durant més d’un any.
La projecció del documental dia 18 de juny coincideix amb el cinquè aniversari de la finalització del confinament, dia 21 de juny del 2020.
“2020. Després d’un llarg silenci, un any a recordar” ha estat realitzat per Antoni Truyols, membre de “El doctor com a humanista”, iniciativa internacional posada en marxa pel professor Jonathan McFarland, que té com a principal objectiu restaurar l’humanisme i les humanitats a la pràctica de la Medicina. El lema és “tornar el cor i l’ànima a la Medicina”. Així, ens dedicam a unir països i nacionalitats en aquest front.
Fa cinc anys, amb la col·laboració de 28 sanitaris d’arreu del món, majoritàriament orientals, creàrem un documental basat en reflexions humanístiques de les experiències viscudes durant el primer any de la pandèmia. Cada participant va enregistrar la seva part en la seva llengua i la va enviar amb la traducció a l’anglès. Antoni Truyols en va fer el muntatge i, finalment, es va subtitular en anglès i català. La durada és d’una hora.
L’aniversari del final del confinament és un bon moment per no oblidar.
Aquest acte és el primer d’un cicle de quatre titulat INVISIBLES, que promou l’Associació Cultural S’Agrícola de Manacor, programades la primera al mes de juny i les següents als mesos d’octubre, novembre i desembre.
INVISIBLES
Vivim en un present accelerat, hem oblidat el passat i no sabem on anem. La concatenació de crisis experimentades ha posat de manifest la vulnerabilitat de les nostres societats. Així doncs, l’objectiu principal del cicle és la reflexió i l’anàlisi sobre els reptes socials relatius a situacions de vulnerabilitat a què s’enfronta la societat.
PROGRAMACIÓ:
18 de juny:
Projecció del documental “2020. Després d’un llarg silenci, un any a recordar” d’Antoni Truyols, presentat per Antònia Galmés.
Octubre:
Conferència “Prostitució” per Lluís Ballester Brage.
Novembre:
Conferència “Mort a les aules” per Maria Rosa Rosselló Ramón.
Desembre:
Projecció del documental “Casa negra” de Forugh Farrojzad, presentat per Antoni Truyols.
PONENTS
Lluís Ballester Brage
Doctor en Sociologia (UAB) i en Filosofia (UIB), graduat en Treball Social, professor de Mètodes de Recerca a la Universitat de les Illes Balears.
Les seves principals línies de recerca s’han centrat en la prevenció basada en programes de competència familiar, sociologia de la joventut i en els impactes de la pornografia a la infància i l’adolescència.
Maria Rosa Rosselló Ramon
Doctora en Ciències de l’Educació per la Universitat de les Illes Balears.
Professora titular de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació. Didàctica i Organització. UIB.
És autora de nombroses publicacions científiques d’àmbit nacional i internacional, sobre les diverses temàtiques que ha desenvolupat al llarg de la seva trajectòria: estratègies docents, educació inclusiva i la innovació docent.
Antoni Truyols Bonet
Metge, format a la Universitat Autònoma de Barcelona i especialista en Medicina Interna.
La seva tasca professional s’ha desenvolupat a l’Hospital General de Mallorca, a Urgències i Medicina Interna. Cap d’una Unitat de Convalescència on ha posat en marxa programes cognitius, emocionals i funcionals.
Antònia Galmés Truyols
Metgessa per la Universitat de Barcelona, amb tota la vida professional dedicada a la Salut Pública i, específicament, al camp de la vigilància i control de les malalties transmissibles des de les unitats d’Epidemiologia i cap del Programa de vacunació en Salut Pública de les Illes Balears.