Aquest passat dijous dia 13 de juny el saló d’actes de l’Associació Cultural s’Agrícola de Manacor va acollir una taula rodona titulada ‘Novetats legals en matèria d’habitatge. Referència especial als bucs de Manacor’. Els participants varen ser tres autèntics experts en les diferents àrees relacionades amb la construcció i rehabilitació d’habitatges: el constructor Jaume Caldentey, l’arquitecta Carme Pascual i l’advocat Martí Bonet.
El mateix Jaume Caldentey fou l’encarregat de fer la presentació dels ponents i la introducció de la taula rodona en representació de l’Associació de Constructors. A manera de recordatori va fer esment al debat que hi va haver fa dos anys sobre el Pla General en el mateix espai, on havia afirmat que no en resolia ni el problema de l’habitatge ni en fomentava la rehabilitació del centre, “cosa que s’ha confirmat completament després d’aquest període”.
Per aquest motiu va donar “la benvinguda a aquest nou decret que pot tenir una incidència molt positiva al municipi de Manacor, en el sentit que permet fer habitatges més reduïts que poden satisfer-ne la demanda per a joves i també solucionar la rehabilitació de grans casals del centre de la ciutat i l’acabament dels nombrosos bucs”. Va subratllar que aquest decret no afavoreix l’especulació ja que els habitatges que s’hi acullin no poden sortir al mercat lliure.
A continuació Martí Bonet i Carme Pascual es varen alternar per explicar els aspectes legals i tècnics del nou decret. L’advocat es va recolzar en la llei 3/2024 del 3 de maig del Parlament de les Illes Balears i l’acord plenari del 8 d’abril de l’Ajuntament de Manacor i va explicar la principal finalitat d’aquesta llei i acords: incrementar l’oferta d’habitatge en règim de venda o lloguer a preus assequibles. Per aquesta raó s’estableixen una sèrie de condicions: preu fitat per l’administració, els ajuntaments són autònoms per implementar o no les mesures contemplades a la llei i es crea una nova figura jurídica ‘Habitatge de preu limitat’ (HPL).
Quant als possibles beneficiaris d’aquest HPL han de ser persones físiques, no poden ser titulars d’un altre habitatge dins el territori espanyol i han de ser residents dins la CAIB. L’arquitecta va incidir en els diferents tipus de HPL i en les mesures per implementar-lo, així com les zones tant del nucli urbà de la ciutat com de les zones costaneres on es podrà utilitzar aquesta figura. Per acabar varen esmentar els tràmits i sol·licituds necessaris per implantar un HPL.
Al final hi va haver nombroses intervencions i preguntes del públic que omplia a vessar el saló d’actes de s’Agrícola i entre el qual cal destacar l’assistència del batle Miquel Oliver, de la directora insular d’Hisenda i pressupostos Mª Antònia Sansó, del diputat Rafel Nadal i de l’assessor tècnic de l’ajuntament de Manacor Mateu Carrió.