El misteri de l’obelisc ‘desaparegut’ de la rotonda d’entrada

Fa sis anys que no hi ha resposta ni projecte per tornar a col·locar l’escultura de Riera Ferrari ‘atropellada’ per un bus de Transunion el juliol de 2015

 

Són prop de les 6,15 hores quan el conductor de l’autobús 531 de Transunión que ve de Palma a cercar turistes a la costa del Llevant, arriba a la rotonda del polígon industrial de Manacor. Va buit, fa boira i encara té una mica de son. No acaba de fer sol. Reprèn la marxa després de mirar a l’esquerra, accelera, passa la tenda de Majorica a la dreta i l’Hiper Centro a la seva esquerra… quan de cop i volta sent el cop, un renou intens de pedres i vidres romputs i la sensació d’haver xocat contra alguna cosa invisible.

El conductor va haver de ser rescatat pels Bombers de Mallorca minuts després de l’accident

 

Era el 27 de juliol de 2015 el conductor va haver de ser rescatat de l’interior. L‘autobús no va girar i es va ‘menjar’ la glorieta recta a gran velocitat. En el xoc l’autocar va destrossar l’escultura central de la rotonda, obra de l’artista manacorí Joan Riera Ferrari, d’uns tres metres d’altura i que estava folrat de teclats d’ordinador, ratonins i telèfons fosos en bronze. Tres empreses de la localitat van regalar l’obelisc a l’ajuntament de Manacor a mitjans del 2007. També es van veure perjudicats molts altres elements de mobiliari urbà.

L’intent de frenada ha estat tan violent que la grava ha acabat bloquejant les rodes i ha fet xocar el vehicle amb les tanques situades davant Perles Orquídea. Atrapat dins un bus mig tombat, el conductor, encara sorprès, espera que arribin els Bombers de Mallorca perquè l’ajudin. Ell no pot sortir.

Després de gairebé dues hores d’intervenció de professionals de Manacor i Felanitx l’home va poder sortir i va ser traslladat a l’Hospital de Manacor amb ferides lleus, segons van informar fonts de l’061. També es van desplaçar a la rotonda d’entrada a la ciutat mitja dotzena d’agents de la Policia Local de Manacor que es van encarregar, principalment, de garantir la seguretat en la circulació.

Les restes de l’autobús (plàstics, vidres i trossos de metall) que han quedat escampats per tota la rotonda, comencen a ser retirats entre els policies i el personal de neteja de l’Ajuntament. Els agents criden a una grua de grans dimensions perquè retiri l’autobús de el lloc de l’accident. Paral·lelament, la Policia Local comença allà mateix la investigació sobre les possibles causes de l’accident, així com la confecció de l’atestat. El conductor ha donat negatiu en les proves d’alcoholèmia i drogues. La primera hipòtesi és que el xofer es podria haver quedat dormit al volant.

Sense obelisc ni plaça ni carrer per a Riera Ferrari

Ara ha fet sis anys de l’accident. Tot ha tornat al seu lloc, la rotonda, les voravies i l’autocar… tot no. L’obelisc de Riera Ferrari, completament destrossat pel cop no ha estat encara restaurat ni recol·locat.

A la dreta, l’escultura original de la que sen va fer la còpia de la rotonda, a la finca de l’Auba

 

Són les dotze del migdia de dia 9 de maig de 2007. El batle de Manacor, Antoni Pastor i diversos regidors esperen poder començar l’acte. Les obres de col·locació van concloure ahir després de tres anys d’espera. Ara, per tant, ja no ve de mitja hora i les autoritats miren resignades el rellotge mentre la policia acaba d’aclarir un petit xoc entre dos vehicles just davant, i afortunadament només ha deixat danys materials.

Arriba l’hora per admirar l’escultura de Riera Ferrari, pagada per les empreses Melchor Mascaró SA, Hiper Centro, i Electrohidràulica i cedida al consistori, queda inaugurada. Crítica del món virtual de la dicotomia entre comunicació i excés d’informació, embelleix la rotonda d’entrada a la ciutat des de la carretera de Palma, en la seva confluència amb la nova Ronda de Felanitx, la conclusió de la qual marca el final del pla de rondes iniciat el 1995.

Ara, catorze anys després de la inauguració i sis de l’atropellament, encara no hi ha data ni gaire informació de tot plegat. Només que l’escultura de tres metres (de la qual n’hi havia una altra, l’original que va servir de motlo, a la finca de l’Auba) s’hauria de tornar a fer. Un aspecte reclamat encara fa només dues setmanes per la Fundació Riera Ferrari, presidida per Llorenç Femenias, i que tampoc no entén massa bé perquè l’artista encara no té cap plaça o carrer al seu nom, quan és el pintor i l’escultor que ha contribuït amb més obres a la ciutat.

Print Friendly, PDF & Email