La plaça des Mercat, ses Parres, el torrent i el pont gros de Fartàritx

Revista 07500

| Revista 07500

Per acabar el periple pels carrers de Baix d’es Cós només ens manca, després d’asseure una estona a l’ombra dels vells arbres de la plaça dels pous, reconèixer el perímetre de la plaça, arribar fins a l’hort de la vila, transitar pel carrer de ses Parres i tornar enrere per vorejar el torrent de Fartàritx per després, superat el pont gros, entrar dins l’antic camí de la Mar. Anem idò per feina.

Plaça de Ramon Llull

En temps primer, la gran esplanada avui batiada amb el nom del mestre Ramon Llull –malgrat pels manacorins sempre serà sa plaça d’es Mercat- concentrava els camins que arribaven a la vila des de la mar i altres possessions de la banda de llevant per dirigir-los a la plaça reial a través de la costa dels pous i del carrer del Capità Antoni, del forn de puja o del Mercadal (Jaume Domenge).

A aquella forana del poble es dirigien els manacorins i les manacorines a abastir-se d’aigua dels seus pous, a abeurar les bísties i a rentar la roba a les piques situades a la vora del torrent de sa Cabana, d’en Fuster o, si voleu, de Fartàritx.

Les primeres cases, construïdes dins terres dels Olesa –de na Pelada per ser més exactes-, s’anirien agrupant a la banda nord de la zona, donant lloc a l’entrada del carrer de ses Parres fins confrontar amb l’hort de la Vila. Vet ací els primers veïns del principis del nou-cents.

llinatge malnom llinatge malnom
Ginard Parra Sureda Roig Bat·let
Grimalt Coque (Coca) Pont Mariolo
Juan Talent Oliver Manescale
Aguiló Sego (Cec) Picó Barrachet
Pascual vídua den Moreyó

 

Carrer de ses Parres

Aquest carrer ja estava urbanitzat -tot i que de forma més irregular com es pot veure al plànol de Berard de 1787- a una data tan llunyana com el segle XVII, abans inclús que la plaça d’es Mercat.

llinatge malnom llinatge malnom
Bonet Capot Riera Confit
Nadal Sabatera Parera Sinis
Mestre Cirerola Grimalt Lloviset
Rosselló Lova Cànoves Monjo
Rosselló Bala Cànoves Monjo
Jaume Corem Caldentey Bili
Rosselló de ne Barracas Bauzà Vanrell

Avinguda / carrer d’es Torrent

Crec que amb el nom d’avinguda 4 de setembre no fou reconegut pel poble exceptuant la documentació oficial. Tothom l’ha citat sempre com avinguda del Torrent o, abreujant, es Torrent.

Descobert fins que el batlle Domenge decidí el seu cobriment, quan no hi corria l’aigua era aprofitat per pasturar-hi els ramats de porcs o per sembrar-hi polls els quals, al cap de disset anys, eren subhastats.

A la cantonada amb l’actual carrer de na Comtessa (per estar dins terres de la comtessa d’Aiamans) hi havia el quarter dels Dragons, ocupant una superfície considerable entre el torrent, aquest carrer aleshores part del camí de Santanyí a Lluc i el carrer de Sant Jeroni.

Per salvar el torrent es disposava de quatre ponts: el Pont Gros (carrer d’en Colom), el Pont Petit (carrer d’en Figuera), el pont privatiu del quarter dels Dragons i el de na Comtessa.

llinatge malnom llinatge malnom
Femenias Tanjo (de Tènger) Riera Rius
Martí Moyà Salas Saletas
Grimalt Tareu Billoch Billoch
Gayà Garba Mascaró Botiguer
Nicolau Fullana Martí Botet
Galmés Ferrà Pascual Bal·lem (Betlem)
Riera Boquet Buenaventura Cache (Caixa)
Suñer des Forn Cabrer Mariano
Febrer Maravell Busquets Busquets
Fullana Lluenta Santandreu Babeley
Ferrer Blanch Gomila Pechet

 

Carrer d’en Colom

Per aquest carrer, el qual deu el nom a la família Sitges -àlies Colom- i no pas al descobridor del nou món, transità en Jordi Roca i altres abans d’ell, en el seu camí cap al patíbul situat a la torre dels Enagistes.

Fins a setanta-vuit cases es podien comptar a les seves voravies que poc a poc havien anat omplint els dos costats de l’antic camí de la mar, també dit de la Torre del Pare Hug,

llinatge malnom llinatge malnom
Mascaró il·legible Riera Vives Salomó
Mas Pallera Pastor Metje den Biel Ribot
Cabrer Ravellet Duran Meu
Gomila de Son Rectó Ballester Porrerí
Truyol Calut Ramis vda. d’en Juan Brun
Galmés de Rotana Riera Mora
Febrer d’en Roñeta / Choro Gomila Pachet
Piña Piña Riera Mosegat
Riera Peraira (Paraire) Fullana Ranou
Adrover Maneta Quetglas Gatón o Nas
Grua Capellé Adrover Covoné
Monroig Rotlo Estelrich Ravell
Servera de s’Roca Ordinas viuda d’en Bayó
Martí Bavà Llull Ravell
Oliver Sigarros Galmés Parot
Valls Maset Salas Fló
Fullana Quetglas Nas Galmés Parot
Fullana Ranou Duran Ruale
Cassellas Cassellas Sureda Palé
Galmés Marit Sastre de se forza
Fullana Lluent Cerdà Carrió de ne Lova
Femenias viuda d’en Ranou Cabrer Rafaló
Bennasar Mudes Canovas Llema
Puigròs viuda d’en Puig Mas Campanario
Jaume Corem Quetglas Clá
Salas Salas d’es Forn Mascaró Botigué
Fons Carraté o Cupa Pascual Vicens de ne Mola
Mascaró Botiguera Nadal Sigale de ne Garriga
Santandreu Treufoch Jaume Corem
Veny Pou Canovas Llema
Llull Rava Versal Seya
Domenge Torre pipes Ramis Vaquera
Cerdà Carrió o Colomé Versal Seya
Riera Ros Quetglas Nas
Pascual Maya Galmés Sansó Laro
Seguí Seguí Martí viuda d’en Salomó
Matamalas Moreyons Juan Feliu
Miquel Cupa Sansó Bavà
Puigròs Gancho Massanet Pel ros

 

I ara que ja hem arribat a l’antic raval de Fartàritx aprofitarem per donar una passejadeta pels seus antics carrers i els seus imponents molins, però ho deixarem per la setmana vinent. Salut.

 

publicitat
07500 botiga

Vols comprar el teu exemplar?

publicitat
publicitat