Si no tenim cine, ens l’inventam

L’incansable i premiat Cinemaclub 39 Escalons torna a la càrrega en temps complicats, i programa pel proper 27 de novembre  a les 19 hores (amb l’ajuda de Dones de Llevant i el departament de Cultura de l’ajuntament de Manacor) la projecció del documental Un cine en concreto, de la directora argentina Luz Ruciello, qui també serà al teatre per presentar-lo i participar del col·loqui posterior.

Omar, un picapedrer del petit poble argentí d’Entre Ríos, no es resigna a la idea d’haver de veure com el cinema del seu poble es converteix en biblioteca municipal. Per això, farà tot el possible per aconseguir que els veïns puguin continuar gaudint de les pel·lícules en pantalla gran. Encara que hagi de construir un nou cinema al costat de ca seva amb les seves pròpies mans i amb el que pugui trobar aquí i allà: unes butaques esfilagarsades, un vell projector oxidat Gaumont del 1928, una pissarra on escriure a mà la programació del cap de setmana, unes cortines de segona mà…

Any rere any, no seran pocs els nens que veuran una pel·lícula en cinema per primera vegada al seu refugi sagrat, en el seu temple de llum. On neixen les forces d’aquest Quixot de poble enamorat del cinema? Un Cine en Concreto s’acosta a aquest encanteri intangible que implica viure amb la necessitat de pertànyer al món de les pel·lícules, de retornar-li alguna cosa encara que tot plegat sembli una quimera.

Luz Ruciello (Entre Ríos, Argentina. 1976). Després de realitzar els seus estudis d’Imatge i So a la Universidad de Buenos Aires (UBA), dirigeix els curtmetratges “Seis Horas Así” (2001), “Madreselva” (2015) i “La Creciente” (2016), seleccionats i premiats en multitud de festivals. També ha dirigit el videoclip “The Alcoholic” (2011), premi Overall Winner en el concurs Genero.tv i seleccionat per la banda noruega de música electrònica Röyksopp per acompanyar un dels seus temes. Alhora que produeix les obres més personals, Luz Ruciello treballa com a script, assistent i ajudant de direcció en diferents produccions de cinema i  TV com ara “Messi” (2014), d’Álex de la Iglesia, “La tierra roja” (2015), de Diego Martínez Vignatti o “Edha” (2018), sèrie dirigida per Daniel Burman per a Netflix, entre moltes altres.

L’any 2011 crea la seva pròpia productora Litoral Cine juntament amb Lluís Miras Vega, i al 2013 és seleccionada per a participar en el Doc Lab.5, que va tenir lloc dins el marc del 28° Festival Internacional de Guadalajara (Mèxic). “Un Cine en Concreto” (2017) és el seu primer llargmetratge i ha estat seleccionat i premiat per més d’una vintena de festivals internacionals com per exemple el 34th Miami Film Festival (EEUU), el 29émes Cinélatino, Rencontres de Toulouse (França) el 15th Signes de Nuit (Itàlia) el 7th Dada Saheb Phalke Film Festival (Índia) 41st São Paulo International Film Festival (Brasil), el 32th Festival Internacional de Mar del Plata. (Argentina), el 20th Shangai Film Festival (Xina) o la 24 Mostra de Cinema Llatinoamericà de Catalunya (Lleida). El darrer curtmetratge de Ruciello, la peça de cinedança “Ezlekua” (2020), codirigida amb Marta Romero, s’acaba d’estrenar al Choreoscope, International Dance Film Festival of Barcelona fa tan sols unes setmanes.

Aportació: 3 euros.

Print Friendly, PDF & Email